Nejprve si řekněme, co to vlastně podnikatelský plán je. Definice říká, že:
Podnikatelský plán je dokument, který objektivně a reálně popisuje a konkretizuje podnikatelský koncept a analyzuje okolnosti, které jej ovlivňují. |
Podnikatelským konceptem může být podnikatelský nápad, řešení krize, vstup na nový trh apod. Co znamená zásada objektivně a reálně si vysvětlíme v dalších kapitolách.
Podnikatelský plán by měl zachycovat následující informace:
Plánování je spojeno s podnikáním ve všech jeho stádiích. My se však budeme nyní věnovat pouze plánovaní, které je spojeno se zahájením podnikání – sestavení podnikatelského plánu pro rozjezd podniku.
Proč je podnikatelské plánování důležité?
Účel podnikatelského plánu vždy ovlivní jeho obsah. Zpravidla dojde k podrobnějšímu rozepsání vybraných kapitol (např. při plánu pro vyřešení krize v podniku bude kladen důraz na kalkulace, organizaci a řízení, méně již budou rozepsány kapitoly o historii podniku. Při podnikatelském plánu pro banku bude kladen důraz na informace o firmě, řídícím týmu, průzkum trhu apod.).
Při úvahách o podobě podnikatelského plánu je potřeba promyslet, kdo ho bude číst a pro koho je určen. Tomu potom přizpůsobíme rozsah jednotlivých kapitol.
Podnikatelský plán je většinou lidí chápán jako zbytečný kus popsaného papíru, jehož příprava pouze zdržuje od vlastního podnikání. Pokud se k tomu přidá spíše praktické zaměření lidí, kteří vstupují do malého podnikání, jako jsou řemeslníci a praktici všeho druhu, je velmi obtížné o smysluplnosti podnikatelského plánu někoho přesvědčit.
Mnoho lidí se ale neuvědomuje, že principu, na kterém je založeno plánování, využíváme všichni v každodenním životě. Často jde o zcela automatické chování, které ani nepovažujeme za postup podle plánu.
Stačí, abychom chtěli jít do kina – i taková maličkost vyžaduje plán. Vyjdete z domu, musíte dojít k nejbližší zastávce MHD, nasednout do správného autobusu, na správné zastávce vysednout apod. Pokud byste neměli tento „plán“ v podobě např. vysednutí na čtvrté zastávce, vysedli byste zcela náhodně, možná správně, možná špatně, možná byste do kina dorazili, možná ne, nebo byste přišli pozdě.
Mít plán se opravdu vyplatí a má to svůj význam. Pokud máte v plánu vysednout na čtvrté zastávce, a ocitnete se na páté, okamžitě vyhodnotíte, že jste někde jinde, než jste měli
v plánu a uděláte nápravu, a také víte, jak má náprava vypadat (snažíte se dostat co nejrychleji na správnou zastávku).
Obdobné to je i s podnikáním, pouze s tím rozdílem, že u podnikání jde o daleko víc než o několik ztracených minut a možná bolavé nohy. Jde o peníze, o možnost ztratit výsledky měsíčního i několikaletého úsilí a další hodnoty.
Pokud stále ještě o významu tvorby podnikatelského pochybujete, v další kapitole vám přinášíme seznam přínosů plynoucích z existence podnikatelského plánu.